Fossiele brandstof, volledig of deels elektrisch aangedreven en wat zijn de verschillen

  • Benzine en diesel

    Kennen we al jaren. Gemakkelijk overal kunnen tanken en veel kilometers maken op een volle tank brandstof. Diesel en benzine worden wel steeds zeldzamer omdat steeds meer merken kiezen voor het produceren van alleen nog maar hybride of volledig elektrische auto’s

  • Hybride zonder stekker (variant 1)

    Ook wel Hybrid Electric Vehicle (HEV). Heeft naast de verbrandingsmotor een elektromotor. Door de grotere accu en de elektromotor kan een HEV kleine afstanden of met lage snelheden elektrisch rijden. Een HEV kan niet met een laadkabel worden opgeladen want er wordt opgeladen tijdens het rijden en bijvoorbeeld bij het afremmen. Deze combinatie is dan ook zuiniger dan een volledig door benzine aangedreven auto, maar minder zuinig dan een auto met stekker (PHEV). Wel heb je nog steeds het gemak van het tanken bij een tankstation.

  • Hybride zonder stekker (variant 2)

    Ook wel Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV). Deze heeft naast de verbrandingsmotor een startmotor en dynamo wat één en hetzelfde onderdeel is. De dynamo is een stuk zwaarder uitgevoerd dan een normale dynamo en kan daarom ook meer energie omzetten in elektriciteit. Er is dus geen extra accu. Door de dynamo kan een MHEV kleine afstanden of met lage snelheden elektrisch rijden. Een MHEV kan niet opgeladen worden door een laadkabel en wordt opgeladen tijdens het rijden en bijvoorbeeld bij het afremmen.

    Deze combinatie is dan ook zuiniger dan een volledig door benzine aangedreven auto maar minder zuinig dan een auto met stekker (PHEV). Wel heb je nog steeds het gemak van het tanken bij een tankstation.

  • Hybride met een stekker

    Ook wel PHEV (Plugin Hybride Electric Vehicle). Dit is een auto met een extra accu waardoor je deels elektrisch rijdt bijvoorbeeld in de stad. Dit kan tussen de 25 en de 100 kilometer zijn, dat verschilt per auto. Om echt een zuinig verbruik te hebben, is het wel noodzakelijk dat je daadwerkelijk de accu oplaadt bij een laadpaal. Anders heb je een zware benzine auto (door de accu) die minder gebruik maakt van de accu en dat is natuurlijk zonde. Door het gewicht van de auto betaal je ook meer motorrijtuigenbelasting. Om deze hogere belasting te compenseren is het belangrijk om zoveel mogelijk gebruik te maken van de hybride techniek.

  • Full Electric Vehicle

    Ook wel BEV (Battery Electric Vehicle). Dit is een volledig elektrisch aangedreven auto. De energiebron is een accu. De actieradius van de accu verschilt per auto en je rijstijl. Het jaargetijde heeft hier ook invloed op, bijvoorbeeld door het koelen van de auto door de airconditioning of juist verwarmen.

  • Waterstof

    Ook wel FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). Dit is een volledig elektrische auto. Het grote verschil is dat een waterstofauto zijn energie niet uit het opladen bij een laadpaal haalt maar uit waterstof. Door een chemische reactie komt er elektriciteit vrij om de elektromotoren te voeden.

    De chemische reactie vindt plaats doordat waterstof gecontroleerd uit de opslagtank reageert met zuurstof. De zuurstof en het waterstof vormen weer water, door dit proces komt er energie vrij in de vorm van elektriciteit.